BUDUĆNOST AUTOMOBILSKE INDUSTRIJE – NAŠA PROMETNA RJEŠENJA Izaći iz opanaka populizma veliki je civilizacijski doseg (2)
Pratimo li mi uopće trendove oko EV-a?
Gradonačelnik M. Franković je najavio ponovno pokretanje gradnje trećeg traka i parkinga od mosta F.T. do petlje na Ilijinoj glavici, što mu je vjerojatno netko sugerirao (pretpostavljam) iz Hrv. Cesta, kao prometni trak za intervenciju.
Problem je što, po meni, treći trak nije zaustavni trak... a kad vam se nabije sila vozila sa svih strana, posljedice po sigurnost mogu biti kobne.
Promet je dostigao 14 000 vozila, nakon toga morate razmišljati o gradnji autoceste, što je u ovom momentu nemoguća misija preko mosta F.T. jer on ima samo dva traka. Gosp. gradonačelnik bi dakle gradio parkinge i treću traku, no vi morate imati dvije trake (kao zaustavne na A/C) za odlazak i dolazak vozila na intervenciju. Vi nemate vremena raščišćavati vozila na trasi u slučaju požara.
Električnih vozila zasad još nema puno, a u promet ih ulazi zasad oko 800 godišnje. Uvijek će postojati šansa da dođe do sudara u tunelu i zapaljenja. U tom slučaju zastoji u prometu su vremenski puno duži i preveliki su rizik za turizam. Treba nam samo jedna takva katastrofa.
Ide se u projektiranje A/C Rudine - Osojnik, navodno je jako zahtjevna dionica, treba to još jednom sve preispitati; da li se mogu izbjeći neki nepotrebni vijadukti ili tuneli. Ja bih dobro razmislio o tim pitanjima, bez obzira na to što se radi o A/C.
Pravac preko Omble je povučen, uzdužni tunel kroz Srđ ne može proći studiju o sigurnosti i ostaje samo koridor preko Golubovog kamena kao opcija za A/C s visokim učinkom protočnosti. Zanemarimo li pravila, posljedice će biti teške. Ne bi bilo dobro da se most F.T. „prezove“ u most F.M.
Tunele, mostove, vijadukte, B/C, treba izbjegavati koliko god je to moguće jer su to preveliki rizici kad je riječ o EV.
Razni arhitekti „prodavali su tu mantru“ da su tuneli najbolja opcija, međutim to nije samo najskuplja gradnja nego i jako opasna kad su u pitanju EV. Moramo pratiti suvremene trendove i implementirati ih u praksi. Osim toga, održavanje će biti jako skupo. Cestovna mreža jednog grada treba odgovoriti, osim sigurnosti, na čitav niz drugih pitanja kao: „Protočnost prometa, povezivost dijelova grada i prigradskih naselja, mora apsorbirati najveće amplitude gužvi u prometu, imati dovoljno izlaza/ulaza iz grada, mora imati ekološka rješenja... i mora pratiti trendove te donositi strategije u prometu u skladu s vremenom.“ Sigurnost prometa je svakako najbitnija stvar. Nema bitnijih razlika u brojevima kod zapaljenja vozila na fosilna goriva ili električnih vozila. Na nivou Hrvatske u prošle 3-4 godine zabilježeno je 70-95 požara godišnje na vozilima koja koriste fosilna goriva. Nema podataka u kojoj mjeri je od tog broja došlo do samozapaljenja, a u kojoj mjeri zapaljenja kao posljedica sudara ili namjere. Trenutni broj EV nije mjerodavan za procjene. Nordijske zemlje imaju visok udio EV, međutim oni imaju više A/C, nemaju velike amplitude u prometu tijekom vrućeg ljetnog dijela godine. Pristup na uskim cestama, brzim cestama, tunelima, vijaduktima, mostovima može biti potencijalna smrtonosna klopka. Prvenstveno zbog nemogućnosti pristupa mjestu požara. Treba na to misliti.
Električna vozila ne zagađuju okoliš u vožnji, ne proizvode buku... jako su tihi u radu. To znači da nam tuneli nisu potrebni i da „ne treba ići pod zemlju jer je to rizično, a nije nužno i osim toga je jako skupo.
Sve ove informacije se mogu naći na internetu, dostupne su i nisu u pitanju nikakvi neprijatelji ili inkognito suradnici. Sve je svakome dostupno „osim ako se ne želi zaradit džornata“, prateći kako to drugi promišljaju umjesto njih. Samo treba glavu složit. Ministar sad trlja ruke, kaže novaca nema, župan kaže prije izbora da novaca ima...!? Kako pristupiti gradnji „kad ovi u Dubrovniku i okolici još rješavaju prijepore kako i kuda?“. Čudna igra!? Ne zamjeram puno ni poziciji ni opoziciji zato što ih struka nije upozorila (Hrv. ceste), a to ne čini ni danas. Zamjeram politici na načinu na koji tretiraju moje ideje, a očigledno se koriste njima. Red je spomenuti izvor, svoje ideje ionako poklanjam ali... Izaći iz opanaka populizma veliki je civilizacijski doseg, očito.
Povezivanje metroom u gradu Dubrovniku to ne treba odbaciti kao opciju jer grad ne zagađuju ljudi već automobili. Kako smanjiti njihov broj a da se ne uvode restrikcije i zabrane, metro je jedan od načina pogotovo što kroz Rijeku dubrovačku postoji stari željeznički kolosijek koji se može jako dobro iskoristiti.
BALDO METKOVIĆ